بيشتر بدانيم

درس هاي هشتمي ها

بيشتر بدانيم

۶۱ بازديد

دانشمندان و رياضي دانها هميشه به دنبال راه هايي هستند تا تئوري ها را اثبات يا رد كنند و يا دامنه تازه اي از علم را معلوم نمايند كه تا كنون در تاريكي قرار داشته است. آن گونه كه به نظر مي‌آيد، تحقيق هيچ گاه پاياني نخواهد داشت و هميشه كشفيات جديد در راه هستند.

 محققان Curtis Cooper از دانشگاه مركزي ميسوري به تازگي بزرگترين عدد اول جهان را كشف كرده اند. اين عدد اول كه محققان توانسته اند آن را محاسبه كنند، از ۱۷،۴۲۵،۱۷۰ رقم تشكيل شده است.

 آنها اين كشف را با استفاده از برنامه Great Internet Mersenne Prime Search يا GIMPS انجام داده‌اند. اين پروژه يك شبكه از كامپيوترهاي شخصي در سراسر دنيا است كه به صورت اختصاصي براي تحقيقات در خصوص اعداد اول مورد استفاده قرار مي گيرد. عدد كشف شده توسط تيم كوپر، 2 به توان 57,885,161 منهاي 1 است.

اهميت چنين كشفي اين است كه عدد مورد نظر، اولين عدد اول كشف شده طي چهار سال گذشته است. يافتن يك عدد اول جديد بسيار به ندرت اتفاق مي افتد و رياضي دان ها پيدا كردن آن را به يافتن الماس تشبيه مي كنند. براي اينكه تصوري از اين عدد داشته باشيد، بهتر است بدانيد فايل متني حاوي آن ۲۲ مگابايت حجم دارد. در حالي كه اين فايل تنها حاوي توالي اعداد پشت سر هم است.

 اگر رياضيات دوران مدرسه را به خاطر داشته باشيد، مي دانيد كه اعداد اول تنها بر خودشان و بر عدد يك قابل تقسيم هستند. ديگر نكته جالب داستان اينجا است كه ۱۴عدد اول بزرگي را كه فعلا مي‌شناسيم، همگي توسط پروژه GIMPS كشف شده اند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد